Privátní pilot – 5. část

počet přečtení :40207

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (3 votes, average: 5.00 out of 5)

Loading...
Další letová neděle byla radostná, ale i smutná zároveň. Prakticky celý den jsem ztrávil létáním v Kolíně, kdy jsem si odlétal polovinu úlohy Nácvik vzletu a přistání – také známé jako Okruhy. Den byl ale bohužel smutně završen tím, že jsem prakticky z první ruky, nedlouho po přistání zjistil, že lidé, které jsem znal osobně a se kterými jsem se ještě v pátek bavil se zabili v letadle, které spadlo za zatím nevyjasněných okolností na Ukrajině, blízko Kyjeva. Takže jak se jeden pilotní život pomalu rodí a začíná, druhé dva téměř ve stejný čas navždy vyhasly. Tím jsem chtěl zmínit neveselý začátek dnešního povídání a malou vzpomínku jak na piloty Beechcrafta 90, tak i jeho pasažéry.

Vraťme se ale zpátky na letiště v Kolíně a další úlohu. Na okruhy jsem se upřímně těšil, ale zároveň jsem netušil, že to bude až taková honička. Tím je míněno, že najednou jsem měl v kabině potřebu být chobotnice a stíhat tolik věcí najednou ve správném pořadí, že jsem si chvíli myslel něco o tom, zda je to vůbec možné.
Okruh začíná klasickými úkony (vynechávám úkony spouštění a zahřátí) na vzletové dráze (palivový ventil, trim – take off, plyn 1200 otáček, směr vpředu je čisto, kalibrace výškoměru, karburátor a klapky na 10…), pak nohy na pedály, zatáhnout kroužek na plynu aby se nepovoloval, plné otáčky a jedem. Cessna 172 je poměrně výkonné oproti 152 a tak se dere nahoru celkem rychle. Instruktor do mě pořád kopal, abych nadlehčil příďák – on se přeci jen strašně mlátí v těch krtinách, když se letadlo rozjede a tak jsem se to naučil dělat automaticky. Letadlo se rozjede a pomalu se člověk naučí rozpoznat jak se nadlehčuje a skáče po hrbolech pořád “hladčeji”, až se vznese. Moje první chyba byla, že jsem zapomínal po startu potlačit a dostával jsem hned za uši. Prostě se po vzletu potlačí až do horizontu a nechá se letadlo mírně “rozeběhnout”. Na cca 50-ti metrech zavíráme klapky a stoupáme ve směru dráhy. Tedy snažíme se stoupat ve směru dráhy. Já první vzlety švidral všude možně jak jsem se snažil hlídat výšku, rychlost, náklon, teplotu karburátoru a dalších X věcí. Po pár vzletech už jsem dostal do ruky start a dokázal jednou rukou držet plyn, druhou berany a nohama kontrovat vítr, abych moc nevybočoval. Zhruba na 300 feetech točíme první zatáčku a koukáme vizuálně na letiště. Mě dělal problém odhad, zda jsem už kolmo na dráhu a nebo nikoliv, protože mi instruktor (rozumně) zakazoval dělat si v okolí letiště záchytné body. Ale i to se po chvíli podá a v průběhu druhé zatáčky jsem byl na okruhové výšce 1900 feetů (Kolín je v TMA Čáslav). Stahnout otáčky, srovnat horizont a sledovat vizuálně polohu vůči dráze. Třetí zatáčka, zahlásit se “Kolín info, Oskar Kilo, Kilo Oskar Lima, po větru dráha 21” jako třeba já a točit třetí zatáčku. Hned po ní následuje další peklo pro začátečníky. Zatopit v karburátoru, stahnout plyn, držet horizont, směr a na 80 knotech malé klapky. Potlačení a propad dolů je následek zpomalování a přiblížení. Na malých klapkách letíme mezi 70-80 knoty (míle) a kverdlujeme s berany ve snaze udržet směr, náklon, rychlost a klesání. Pak čtvrtá zatáčka a finále dráhy na kterou přistáváme. Velké klapky, rychlost minimálně 65 a přiblížení. A to je asi to nejtěžší z celého okruhu. Naučit se odhadnout přiblížení. Jsem moc vysoko? Nebo moc nízko? Moje tendence byla držet se nahoře a to naúkor rychlosti, což je hrubá chyba. Klesá se poměrně ostře dolů, což mě podvědomě nutilo to srovnávat, ale opět jsem dostával znovu a znovu za uši, až se mi podařilo přiblížení jako víno. Jakmile se letadlo došmajdá na práh dráhy, máme celkem vyhráno. Tedy relativně 🙂 Odhad podrovnání je nutný naprosto dokonalý. Já měl nutkání opět být moc vysoko a chudák letadlo sebou mrsklo o zem ze 3 metrů, až mi ho bylo líto. Podrovnáváme také tahlým pohybem a né jako já, když jsem zezačátku škubal berany. Pokud vše vyjde jak má, rozpočet je ok, tak po podrovnání letadlo plynule sedne na zadní nožičky a pomalu i na příďák jak klesá rychlost a i účinnost kormidla s křídly. Přitahujeme až jak to jde a hlavně nebrzdit, za to jsem opět dostal po čumáku, protože jsem si na ten svůj fakt málem dal. Brzdy to má věru účinné.
A pak znovu a znovu a znovu. Je to drill, kdy po každém dalším obletu se technika pilotáže zlepšuje a člověk se cítí lépe, míň se potí a dělá věci systematicky, bez zbytečných zmatků. No a jakmile mu jde tohle, začnou okruhy stylem “Touch and Go”, tedy bez zastavení a jakmile se dotkneme a jedeme, jen se sníží klapky, karburátor a hned se vzlétá.
Nakonec asi jen moje chyba, kdy jsem si na startu neutáhl plyn a ten se mi začal sám ubírat při vzlétání. Opravdu nebezpečné a tak se poučte z mojí chyby 😉

Nakonec asi jen rekapitulace:

Cena – 12 000 Kč
Doprava – 200

P.S. Chtěl bych předejít případným výpadům v diskuzi ala předešlý článek a upozornit, že píši vlastní zkušenosti a pro lidi, které to zajímá, ne pro chudáčky, kteří považují za letadlo “světoznámý bojový MIG” a jiné “zajímavé” individua. Buďte tak hodní a zdržte se komentářů, když to není objektivní kritika, za kterou jsem naopak velmi rád 😉

15 thoughts on “Privátní pilot – 5. část”

  1. zdravím., no právě jsdem dodělal výšku bc, a mám už nějákou dobu piloták na ULL.. uvažoval jsem sice že u toho zůstanu , ale nějak si mě nakopl pokračovat i dál na PPL a jestli zdraví dovolí tak doufám že i víš…
    no ale nemám úplně vzdělání týkající se matiky a fyziky potřebuju to fakt moc nebo mi ted stačí jen základy…
    no a PPL bych si chtěl udělat na cessně 152, můžu si na ni udělat celá nálet nebo musím mít přezkoušení na cessnu 172 a podobné éra… ?
    letu zdar a přistání zvláště

  2. Nemusis pak delat prezkouseni. Klidne to cele odletas na 152. Potom si muzes udelat preskoleni na urcite typy – treba prave na tu Cessnu 172 🙂

    Jinak hodne stesti a doufam brzo nekde na frekvenci 😉

  3. a musí se to PPL udržovat i jak budu mít všechny licence? nebo pak už vůbec PPL udržovat nemusím- samozdřejmě bych rád ale to by bylo finančně asi trošku moc…
    a ještě prosím tě jak je to s tou matikou a fyzikou nemám na to nějáké zvláštní vzdělání , stačí základy?
    no sice ještě nevím kde na to vezmu prachy, na typovku si asi zkusím půjčit , ale teda finančně žádná sranda.. 🙂

  4. No udrzovat se PPL nemusi, to az vyssi licence, spise bych to rekl takhle – pokud dlouho neletas (mesice), tak je doporuceny “Refreshing course” ci tak nejak se to jmenuje. Proste si poletas s instruktorem a pripomenes si navyky a ostatni.
    Ja ti nevim co se tyce matiky a fyziky. Ja mam stredni prumyslovku, tak jsem na tom lepe nez treba gympl, ale nijak jsem to zatim slozite neshledal. Minimum je samozrejme stredni skola (uplne vzdelani s maturitou) a pak je na tvych schopnostech jak to bude vypadat s tebou na teoretickych zkouskach 🙂

    Ja penize taky resil a pak je prestal resit 😀 Byt to zni hodne blbe, tak proste nejak jsem je zatim dycky sehnal (prace, banka, vydelal…) a tak to doufam pujde i dal.

  5. a chtěl bych se ještě zeptat na co všecko můžeš využívat JEDNO motoráky, vím o vlekaři dá se dělat ještě něco jako třeab letecké fotorgrafie atak … a jak bych se k tomu dostal…

  6. My treba servisujeme letadla Geodisu a Argus Geosystem – ti, co foti pro mapy.cz a dalsi servery mapove podklady. Letaji samozrejme na vetsich letadlech, ale maji i Cessnu 206 s vybavenim, takze delaji fotky i s jednomotorovym letadlem.
    Ale na to musis byt ATPL pilot se slusnym naletem (neni to zadna sranda). Jinak kdyz budes mit CPL, tak neni problem, kdyz ti nekdo zaplati, abys ho vzal do letadla a on si fotil krajinku, svuj dum, ci cokoliv jineho, ale s tim sjem se zatim jeste nesetkal.
    Tva otazka je spatne polozena a nevim jak ti na ni poradne odpovedet 🙂
    Pokud jsi PPL, tak mas pravo letat si pro zabavu, nemuzes si tim nijak vydelavat ani nic jineho 🙂 Jakmile dodelas ostatni kvalifikace, zkus letat profi, treba aerolinky ci tak neco. Ale jinak nevim, co bych ti doporucil, pokud nemas zname na spravnych mistech 😉

  7. nene nemyslel jsem si tím vydělávat jen si lítat jen tak a zdrama viz. např. vlekař , a nepotřebuju k tomu CPL když za to nic nebudu dostávat…

  8. Letat jen tak zadara se prakticky neda, to mi ver 😉 Vlekareni budiz, ale to je pekna rehole a navic te to nenechaji delat hned tak. Musis si minimalne tech 60 hodin PIC naletat a udelat kurz no a pak te musi ten, kdo te necha vlekat taky trosku znat, kdyz ti sveruje letadlo a potazmo dalsiho zatebou 😀
    A ver mi, ze se i dost casto praktikuje to, ze vlekar plati polovicku toho aerovleku, druhou polovicku vetronar.

  9. jj to je pravda, je to dost i nebezpečné to chápu , ale jsem si skoro jsitý že těch 60 hodin není jako PIC, tuším 10 hodin z toho 5 hodin PIC na typu na ktrém budeš vlekat a pak 60 hodi celkem…
    ale na to bych šel samozdřejmě tak po stovce hodin nejsem blázen abych šel po pár hodin po ukončení kurzu manipulovat s větroněm ve vzduchu 🙂 tak velkou zodpovědnost ještě ne..
    ale je každopádně škoda že takové věci smějí dělat jen dlouholetí členové aeroklubu , že jen tak někoho cizího k tomu nepustí , to je pěkně blbé…

  10. a ještě jestli můžu mít dota z minlého vlákna, psal sie si pokračovákem neprošel , to teda znamená že si ho ani nezačal nebo ses ho pokoušel udělat ale nezvládl jsi ho??
    a ještě jedna věc, připraví tě i ten základní výcvik na ty termické lety a tak mi připadá že většinu času ty spíš kloužeš než stoupáš v tom základním..

  11. Ne, ja ho vubec nedelal 🙂 nebyl cas, sel jsem na stredni a ani rodice uz nechteli dal platit ci dal tim vetsi sumy za letani a tak jsem prestal letat.
    Ale i ten zakladni te pripravy na termicke lety.

    Jinak prosimte, protoze neuvadis spravny mail (na ktery muzu napsat), proc zde pise jako 3 ruzni lide? Martin, Snadpilot a Honza? Pis za jednoho klidne 🙂

  12. ahoj, dobře promin pravda je že je mi 16 let a většinou se s takhle mladými snad letci moc bavit ti zkušenější nechcou ,většinou mi vždycky řekli že mám na to ještě hodně času o tom přemýšlet , takže jsem si myslel že kdybych tu napsal že už nějákou licenci mám bylo by to lepší…
    jinak teda příští rok si budu dělat licenci GLD , jestli by mě chytlo plachtění tak bych i zůstal u toho , ale taky je pravda že zase byl ale vždycky můj sen dopravní pilot…
    a už tam máš i můj e-mail

  13. Ale ja tohle pisi hlavne pro lidi, kteri si licence delat budou a ktere to zajima, ne pro ty, kteri uz je maji 🙂
    Ja jsem take zacal na kluzacich a jako mozny zacatek je to tasi to nejlepsi, pokud nezacnes rovnou letat motorove. Na dopravniho pilota chce strasne moc lidi, to mi ver, ale jen malokdo ten sen dotahne k uskutecneni, protoze cesta je to dlouha a mnohem narocnejsi, nez lecjaka jina skola. Ale az dodelas stredni, co ti brani to proste jit a zkusit? Pokud opravdu chce profesionalne letat, tak proste jdi a zacni s tim 😉

  14. díky moc za povzbuzení , já myslím že s angličtinou problémy emám, možná jen ta matika a fyzika mi trošku dělá problém , ale i to se dá vyřešit, no po střední chci jít ještě na nějákou výšku, která nemusí souviset s lítáním, jen at mám aspon ten titul bc. no a pak bych se chtěl do toho pustit když budu bydlet u rodičů tak bych si na to teoreticky (s vysokou školou) našetřit měl tak ještě uvidíme, ale chtěl bych se zeptat jsou ty větroně finančně hodně nákladné nebp třeba není problém i na vysoké když budu šetřit lítat i na větroních a moc za to neplatit….
    ale nejvíce se bojím zdravotní prohlídku tedka mám jen druhou třídu (tu pro ty větroně) a první třídy se teda pořádně bojím, nevím jestli nemám problém o kterém nevím , a to je právě ten problém já když se do něčeho chci pustit tak se do toho musím hrozně moc chytnout a pak jestli nedám zdravotku tak to bude sakra velké zklamání než když se třeba tedka rozhodnu že chci zůstat u plachtění… a to je ten můj problém..
    a ještě ta zdravotka se dělá ve všech státech evropy stejná nebo třeba kdyby mi ji nedaly v čr mohl bych ji zkusit někde jinde po evropě…
    a i kdybych ji tedka dal tak je to hodne nejisté pač třeba za 20 letech bych to udělat nemusel…

Leave a Reply to Ondrej BrejchaCancel reply